Μπορει η Περιφερειακη Τηλεοραση να γινει Περιφερ-e-ακη;

local TV περιφερειακά κανάλια περιφερειακά τηλεοπτικά δίκτυα διαδίκτυοΜπορεί η Περιφερειακή Τηλεόραση να γίνει Περιφερ-e-ακή; +αν ναι, τι περιμένει; Του Θανάση Τσολάκη*

Το ερώτημα αυτό αν δεν απασχολεί ήδη τους εμπλεκόμενους στους περιφερειακούς σταθμούς ανά την Ελλάδα, σίγουρα πρέπει να τους απασχολήσει το συντομότερο δυνατό.

Είναι γεγονός πια ότι βαδίζουμε την εποχή του Διαδικτύου. Έχουμε διαβεί τον ιντερνετικό Ρουβίκωνα (άσχετα που οι «λευκές» περιοχές στην Ελλάδα καλύπτουν μεγάλο μέρος της επικράτειας της) και είναι πλέον ξεκάθαρο ότι η Ενημέρωση περνάει (και) από το ίντερνετ.

Μας αρέσει ή όχι, η νέα πραγματικότητα είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το WiFi. Όλες οι διεθνείς τάσεις της Δημοσιογραφίας δείχνουν σαφώς πια το δρόμο του διαδικτύου. Όμως, πόσο σαφές είναι αυτό στους ελληνικούς περιφερειακούς σταθμούς; Τα αποτελέσματα της πρόσφατης έρευνας του reforme.gr σχετικά με τους Twitter accounts των τοπικών τηλεοπτικών σταθμών είναι μάλλον απογοητευτικά. Κι αυτό είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου που συνιστά η επερχόμενη αλλαγή στην mediaκή πραγματικότητα στη χώρα μας.
Στο top20 της έρευνας οι 14 σταθμοί έχουν τριψήφιο αριθμό followers στο Twitter. Μιλώντας με δεδομένα 2014 οι αριθμοί είναι για γέλια, αν σκεφτεί κανείς ότι μεμονωμένοι χρήστες –χωρίς κανένα mediaκό background- συγκεντρώνουν τετραψήφιους-ακόμη και πενταψήφιους αριθμούς ακολούθων. Δυστυχώς και αυτή η έρευνα μας φέρνει προ της απογοητευτικής αποκάλυψης ότι το διαδίκτυο είναι για τους περιφερειακούς σταθμούς Terra Incognita. Και το ερώτημα πλέον είναι το κατά πόσο δικαιούνται οι σταθμοί να έχουν άγνοια για τα περί του διαδικτύου. Η απάντηση είναι ότι προφανώς δεν δικαιούνται. Αυτό που με προβληματίζει όμως είναι το αν τελικά έχουν συναίσθηση της αλλαγής που συντελείται: Η ενημέρωση αλλάζει δρόμο. Είτε μιλάμε για περιφερειακό βεληνεκές, είτε για πανελλαδικό το τηλεκοντρόλ βαθμηδόν δίνει τη θέση του στο mouse. Κι αν θέλουν οι περιφερειακοί σταθμοί να βρουν μια θέση κάτω από τον κένσορα, πρέπει να βιαστούν.
Η κρατούσα νοοτροπία τους θέλει αδιάφορους ως προς τις εξελίξεις. Γιατί πάντα οι περιφερειακοί σταθμοί ήταν τρόπον τινά απόκομμένοι από την πανελλήνια σφαίρα της ενημέρωσης, αφού λόγω της φύσης τους η ακτίνα επιρροής τους ήταν πολύ μικρότερη και οι όποιες αλλαγές αφομοιώνονταν πιο αργά. Ωστόσο, η επιρροή τους ποσοτικά μπορεί να ήταν μικρή, όμως ποιοτικά ήταν τεράστια στις τοπικές κοινωνίες όπου εκπέμπουν.
Μόνο, που αυτό συνέβαινε στην προ-ίνερνετ εποχή. Μετά την έκρηξη του ίντερνετ και δη της δημοτικότητας των μέσων κοινωνικής δικτύωσης τα δεδομένα άλλαξαν άρδην. Τα περιφερειακά κανάλια έχουν πλέον να ανταγωνιστούν όχι μόνο τα άλλα κανάλια, αλλά ένα πολύ μεγαλύτερο που λέγεται διαδίκτυο. Η διάχυση, η διάδοση και η μετάδοση της πληροφορίας πλέον δεν περνάει αναγκαστικά από τους διαδρόμους των αιθουσών σύνταξης και μοντάζ, αλλά η πληροφορία μπορεί να κυκλοφορήσει εντελώς αφιλτράριστη και πολύ πιο φρέσκια από την κάμερα ενός έξυπνου κινητού τηλεφώνου στην οθόνη ενός υπολογιστή.
Η νέα πραγματικότητα, ναι, είναι ακόμη υπό διαμόρφωση. Όμως με βάση το ρυθμό της ανάπτυξής της, σε λίγο θα είναι ευθέως ανταγωνιστική οχι μόνο στην περιφερειακή τηλεόραση, αλλά στην τηλεόραση γενικά. Κι αυτό είναι κάτι που πρέπει να το αντιληφθεί η τηλεόραση και φυσικά οι άνθρωποί της. Ταυτόχρονα όμως πρέπει να ρυθμίσουν και τους διακόπτες τους σε digital mode.
Το ίντερνετ δεν έχει συχνότητες και Συμβούλια που αποφασίζουν (ή δεν αποφασίζουν). Έχει όμως κανόνες και κυρίως μία πιο δημοκρατική λειτουργία που επιβεβαιώνει το παλιό ρητό των δημοσιογράφων ότι η «δουλειά φτύνει αυτούς που δεν την κάνουν καλά» κι αυτό γιατί το κλικάρισμα του mouse είναι πολύ πιο εύκολη υπόθεση από την αλλαγή καναλιού. Ταυτόχρονα όμως, το διαδίκτυο είναι ένας «ευγενής εχθρός» αφού ήδη έχει πεπατημένες που αν τις ακολουθήσεις θα σου βγει σε καλό, όποιο κι αν είναι το βεληνεκές της παραδοσιακής εκπομπής σου.
300 και 400 followers με δεδομένα 2014 μιλώντας είναι αριθμοί αστείοι. Κανείς λογαριασμός με τέτοιους αριθμούς δεν μπορεί να λογιστεί ως σοβαρός κι ίσως θα ήταν καλύτερα να μην υπήρχαν καν. Θα μου πεις «όλοι από κάπου ξεκινάνε». Συμφωνώ. Απλώς πρέπει (και) τα περιφερειακά κανάλια να συνειδητοποιήσουν ότι τα ιντερνετικά προφίλ χτίζονται πλέον από συγκεκριμένους «οικοδόμους» που πρέπει όλοι οι σταθμοί να εντάξουν στο δυναμικό τους. Ή έστω να εκπαιδεύσουν το υπάρχον δυναμικό τους να «χτίζει» με τον σύγχρονο τρόπο. Πρέπει όμως κάτι να κάνουν αν θέλουν να υπάρχουν στο μέλλον ως περιφερειακοί σταθμοί και όχι ως περιθωριακοί.
Κι ούτε λέει κανείς ότι το ίντερνετ θα αντικαταστήσει αύριο κιόλας την τηλεόραση, όμως διεκδικεί μέρος της πίτας. Και το παίρνει. Και εφόσον το παίρνει το στερεί από κάπου. Ε, αυτό το «κάπου» περιλαμβάνει και τους τηλεοπτικούς σταθμούς. Ειδικότερα δε, περιλαμβάνει τους περιφερειακούς τηλεοπτικούς σταθμούς, που όπως είπαμε θεωρούν την ακτίνα της επιρροής τους μικρή ποσοτικά και μεγάλη ποιοτικά. Και κάτι άλλο: Πρέπει να αντικαταστήσουν τη λέξη «επιρροή» με τη λέξη «influence» γιατί την πρώτη την ασκούν στους τηλεθεατές τους, ενώ τη δεύτερη (πρέπει να) την ασκούν στους followers τους.

* Ο Θανάσης Τσολάκης είναι Δημοσιογράφος στον περιφερειακό τηλεοπτικό σταθμό «ΔΕΛΤΑ TV» και παράλληλα είναι μεταπτυχιακός φοιτητής του προγράμματος «Ποιοτική Δημοσιογραφία και Νέες Τεχνολογίες»

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s