Μηπως η λυση βρισκεται διπλα μας; Το Local και Hyperlocal μοντελο

local newsΗ επιστημονική κοινότητα διεθνώς καθώς επίσης εταιρείες-κολοσσοί στο χώρο των ΜΜΕ εκτιμούν ότι το μέλλον της ενημέρωσης είναι τοπικό και υπερτοπικό (Local & Hyperlocal) και ότι αυτός είναι ο τρόπος για να έρθουν τα ΜΜΕ πιο κοντά στους αναγνώστες τους οποίους χάνουν. Πρόκειται για μία από τις πιο σύγχρονες επικρατούσες τάσεις στη δημοσιογραφία.

Η hyperlocal ενημέρωση είναι διαδραστική, αξιοποιεί πλήρως τα social media, χρησιμοποιεί εργαλεία για πολλαπλές πλατφόρμες (κινητά τηλέφωνα και ταμπλέτες) και προϋποθέτει την πολύ ενεργή συμμετοχή των αναγνωστών στον εμπλουτισμό του περιεχομένου αλλά και γενικότερα.

Οι ιστότοποι αυτοί καλύπτουν συνήθως γεγονότα και χρονικά συγκεκριμένων γειτονιών, οι οποίες περιορίζονται ακόμη και σε ένα νούμερο Ταχυδρομικού Κώδικα, σε μεγάλες πληθυσμιακά πόλεις. Τα έσοδα που αντλούν βασίζονται σε χαμηλού κόστους διαφήμιση από τοπικά καταστήματα και επιχειρήσεις, οι οποίες δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να καταχωρήσουν διαφημίσεις σε εκδόσεις μεγαλύτερες.

Άλλοι ιστότοποι έχουν περιεχόμενο το οποίο παράγεται τουλάχιστον σε κάποιο μέρος του από επαγγελματίες δημοσιογράφους και άλλο μόνο από εθελοντές. Η εξέλιξη αυτή έχει προκαλέσει το έντονο ενδιαφέρον μεγάλων εταιρειών ΜΜΕ οι οποίες αναζητώντας νέες πηγές εσόδων και αναγνωστών άρχισαν να πειραματίζονται με τέτοιους ιστότοπους.

Ο Rob Curley ο οποίος χαρακτηρίζεται γκουρού του hyperlocal και συνεργάζεται με την Washington Post υποστηρίζει ότι οι εφημερίδες μπορούν να αξιοποιήσουν αυτή την ιδέα διατηρώντας παράλληλα την ποιότητά τους. Άλλα ΜΜΕ δημιουργούν ιστότοπους και καλούν τις κοινότητες μικρών περιοχών (σε επίπεδο γειτονιάς) να τις διαχειριστούν αποκλειστικά. Στην παραγωγή ειδήσεων ο επαγγελματίας δημοσιογράφος θα είναι πάντα απαραίτητος αλλά μπορεί να αξιοποιήσει το δίκτυο των πολιτών-δημοσιογράφων σαν νέες πηγές ενημέρωσης. Πρακτικά η hyperlocal προσέγγιση σήμανε περισσότερες φωτογραφίες, βίντεο και απόψεις αναγνωστών.
Σε μία σχετική έρευνα για τέτοιους ιστότοπους διαπιστώθηκε ότι hyperlocal sites αναπτύχθηκαν σε κοινότητες όπου οι πολίτες ένιωθαν ότι δεν είχαν αρκετή κάλυψη από τις τοπικές εφημερίδες και σε πόλεις στις οποίες οι πολίτες ήταν ικανοποιημένοι από την κάλυψη των γεγονότων αλλά η ενημέρωση αυτή χάθηκε όταν οι εφημερίδες μείωναν τα κόστη.

Η απήχηση αυτών των ιστότοπων υποχρεώνει τα παραδοσιακά ΜΜΕ να επιστρέψουν στις περιοχές τις οποίες είχαν “ξεχάσει” και να εξετάζουν το ενδεχόμενο να είναι επικερδές αυτό το μοντέλο. Οι αναγνώστες τέτοιων ιστότοπων δηλώνουν ότι μπορούν να διαβάσουν για την κεντρική πολιτική ή για τη διεθνή επικαιρότητα παντού, αλλά δεν μπορούν να βρουν πληροφορίες για την ομάδα της γειτονιάς τους ή μία πολύ καλή πρόταση εστιατορίου της περιοχής τους.

Άραγε είναι εφικτό να καλυφθεί κάθε γειτονιά της χώρας; Κάποιοι όμιλοι το προσπαθούν. Η αντίθετη άποψη λέει ότι το ανθρώπινο δυναμικό το οποίο θα διατεθεί για αυτό το εγχείρημα θα λείψει από άλλα τμήματα και ίσως αυτό έχει αρνητικές επιπτώσεις για το σύνολο της παρεχόμενης ενημέρωσης των συγκεκριμένων ομίλων. Ωστόσο πριν κοιτάξουμε μακριά, αναζητώντας λύσεις στα προβλήματά μας, ας ρίξουμε πρώτα μια ματιά δίπλα μας!

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s