Ερευνα : Οι ελληνικες εφημεριδες δεν κανουν διαλογο με το κοινο τους *

comments-forum-citizen reportΟ Τύπος, ο οποίος αποτελούσε πάντοτε βήμα του δημόσιου διαλόγου, κρατάει πλέον σημαντικές αποστάσεις από το ίδιο το κοινό του, το οποίο μεταφέρεται στο διαδίκτυο. Την στιγμή που οι πολίτες συμμετέχουν όλο και περισσότερο, οι ελληνικές εφημερίδες δεν αξιοποιούν όσο θα περίμενε κανείς τα εργαλεία της δεύτερης γενιάς του διαδικτύου.

Η νέα, δεύτερη γενιά του διαδικτύου (web 2.0) διακρίνεται για το γεγονός ότι οι χρήστες, μέσα σε πολλαπλές κοινότητες, συμμετέχουν πλέον και συνδιαμορφώνουν το περιεχόμενο και το μεγάλο στοίχημα ονομάζεται διαδραστικότητα. Ποιά είναι τα οφέλη του μέσου το οποίο επενδύει στην διαδραστικότητα; Αυξάνει το κοινό του, το οποίο σύμφωνα με σχετικές έρευνες έχει τη διάθεση να συμμετέχει, ενώ παράλληλα το μέσο δημιουργεί τη δική του πιστή κοινότητα στο διαδίκτυο, πετυχαίνοντας να διατηρεί για περισσότερη ώρα τον χρήστη στον δικτυακό του τόπο και να μην φεύγει στον ανταγωνισμό.
Η πιο απλή μορφή διαδραστικότητας, είναι τα σχόλια τα οποία φιλοξενούνται στους δικτυακούς τόπους των ΜΜΕ κάτω από κάθε ανάρτηση είδησης. Σε πολλά διεθνή ΜΜΕ μάλιστα, ο αριθμός των σχολίων σε κάποια είδηση, η έκταση δηλαδή της συζήτησης που προκαλεί, αποτελεί και δείκτη της επιτυχίας της είδησης. Η έρευνα καταγράφει ότι οι πανελλαδικής κυκλοφορίας εφημερίδες φιλοξενούν σχόλια στις αναρτήσεις τους σε ποσοστό 54,5%, ενώ οι περιφερειακές σε ποσοστό 43%. Μόλις μία στις δύο εφημερίδες στην Ελλάδα επενδύει στο πιο απλό εργαλείο διαδραστικότητας. Από αυτό το εύρημα θα μπορούσε να εξαχθεί το συμπέρασμα ότι ο Τύπος στην Ελλάδα διατηρεί μία “φοβική” στάση απέναντι στο κοινό, την ίδια ώρα που τα ψηφιακά μέσα ανοίγονται όλο και περισσότερο και επενδύουν προς αυτή την κατεύθυνση.
Στο διαδίκτυο το κύριο εργαλείο για την φιλοξενία ενός οργανωμένου διαλόγου είναι το forum. Στην έρευνα διαπιστώνεται ότι μόλις μια εφημερίδα και μάλιστα περιφερειακή φιλοξενεί forum στην ιστοσελίδα της.
Ακόμη και στην περίπτωση στην οποία τα ΜΜΕ δικαιολογούν το γεγονός ότι δεν διαθέτουν σχόλια και forum, φοβούμενα υβριστικά μηνύματα τα οποία θα αλλοίωναν τον χαρακτήρα του περιεχομένου του μέσου, ποιος είναι ο λόγος για τον οποίο το σύνολο του Τύπου στην Ελλάδα σήμερα δεν διαθέτει μια εφαρμογή ή ένα εργαλείο το οποίο θα επέτρεπε με ευκολία στον χρήστη να δημοσιεύσει μια πληροφορία, σε μορφή κειμένου, φωτογραφίας ή βίντεο; Την δύναμη τέτοιων εργαλείων έχουν αντιληφθεί τα μεγάλα διεθνή ΜΜΕ τα οποία επενδύουν σημαντικά στο ρεπορτάζ των πολιτών. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν το εντυπωσιακό iReport του CNN αλλά και η εφαρμογή Guardian Witness της μεγάλης βρετανικής εφημερίδας.

comments-forum-citizen report
*Οι διαπιστώσεις βασίζονται στην έρευνα την οποία πραγματοποίησαν ο δημοσιογράφος και ερευνητής ΜΜΕ Βασίλης Κατσάρας και ο δημοσιογράφος και υποψήφιος διδάκτορας του Τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ Γιάννης Αγγέλου και έγινε δεκτή στο συνέδριο με θέμα «Local journalism around the world: professional practices, economic foundations, and political implications» του The Reuters Institute for the Study of Journalism του Oxford University. Στην έρευνα μελετήθηκαν οι 141 καθημερινές περιφερειακές εφημερίδες μέλη του Σ.Η.Π.Ε. και της Ε.Ι.Η.Ε.Ε. καθώς επίσης οι 11 πρώτες καθημερινές εφημερίδες πανελλαδικής κυκλοφορίας. Την επιστημονική επιμέλεια της έρευνας είχε ο Αναπληρωτής Καθηγητής του Τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του Α.Π.Θ. Ανδρέας Βέγλης

Advertisements

One thought on “Ερευνα : Οι ελληνικες εφημεριδες δεν κανουν διαλογο με το κοινο τους *

  1. Η εφημερίδα είναι η βάση της ενημέρωσης.Αν αυτό δεν iσχύει σήμερα είναι το γεγονός ότι οι εφημερίδες και τα portal τους λειτουργούν με μια λογική πέρα από την σύγχρονη εποχή και τις δυνατότητες της.

    Πέρα από το γεγονός ότι δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν την μικρή κυκλοφορία χάνουν ένα κοινό το οποίο αν κατάφερνε να διαμορφώσει ακόμα και περιεχόμενο μέσα σε ένα τέτοιο portal είναι σίγουρο ότι θα πήγαινε στο περίπτερο για να αγοράσει την δική του εφημερίδα.

    Δεν είναι μόνο το παράδειγμα του guardian.Είναι κάτι που συμβαίνει παντού.Η Ελλάδα είναι μια εξαίρεση.Το community μιας εφημερίδας είναι η ευρύτερη παραταξιακή ταυτότητά της γιατί να την αρνείται;

    To θέμα των κακόβουλων (spam) υβριστικών κτλ σχολίων είναι κάτι που αντιμετωπίζεται επίσης μέσα σε ένα community αξιολογείτε και στη διάρκεια του χρόνου η προσφορά του κάθε χρήστη και επίσης γιατί όχι να προέκυπτε και μια συνεργασία;Mη ξεχνάμε άλλωστε ότι εδώ και χρόνια ζούμε παράλληλα την εποχής της δημοσιογραφίας των πολιτών.

    Η έρευνα σας χτυπάει ένα καμπανάκι που πρέπει να δούνε τα portal των εφημερίδων είναι ο καιρός να ξεκολλήσουν από τη λογική ότι ένα αυτοματοποιημένο feed σε facebook και twitter είναι αρκετό.

    Tα social media βοηθούν αν όμως προυπάρχει και μια κατάσταση που εκμεταλλεύεται στο έπακρο τις δυνατότητές τους.

    Επίσης ένα αντιφατικό στοιχείο είναι ότι ενώ η τεχνολογία εξελίσεται το διαδυκτιακό περιβάλλον σε επίπεδα forum community τείνει προς εξαφάνιση.

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s