Ερευνα: Ο ελληνικος Tυπος στα Social Media*

social mediaΗ ίδια η ενημέρωση βρίσκεται σήμερα σε μια εποχή μετάβασης από ένα αυταρχικό μοντέλο, όπου η πληροφόρηση ερχόταν «από πάνω», σε ένα συμμετοχικό μοντέλο με το κοινό όχι απλά σε ρόλο παρατηρητή αλλά ενεργό. Τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (social media) αποτελούν σίγουρα το βασικό όχημα για αυτή την μετάβαση λόγω της δυνατότητας τους να συγκεντρώνουν ένα κοινό το οποίο είναι πιστό και συχνά σχεδόν μόνιμα συνδεδεμένο στο διαδίκτυο.

Το Facebook αρχίζει σε πολλές χώρες να ξεπερνάει σε επισκεψιμότητα ακόμα και την Google, ενώ κύριο στοιχείο της δύναμης του αποτελεί το γεγονός ότι οι χρήστες του παραμένουν για πολλές ώρες συνδεδεμένοι στο δίκτυο. Οι εφημερίδες πανελλαδικής κυκλοφορίας αξιοποιούν το Facebook σε ποσοστό 72,7% ενώ οι περιφερειακές σε μόλις 49%.
Αν το Facebook θεωρείται ο πρωταθλητής των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης, το Τwitter χαρακτηρίζεται ως το νέο ισχυρό μέσο δικτύωσης και αυτό-οργάνωσης δυναμικών και μορφωμένων νέων. Σύμφωνα με έρευνα του Παντείου ο μέσος χρήστης του Twitter ανήκει στα δυναμικά στρώματα της κοινωνίας, πρόκειται για άνδρες και γυναίκες σε παραγωγική ηλικία, με υψηλή μόρφωση που βιοπορίζονται στον ιδιωτικό τομέα. Ο αριθμός των χρηστών αυξάνεται ραγδαία ενώ μεγάλη είναι και η αύξηση των ΜΜΕ τα οποία το αξιοποιούν. Το ποσοστό των εφημερίδων πανελλαδικής κυκλοφορίας που διαθέτουν λογαριασμό στο Twitter είναι 63,6%, ενώ στην περιφέρεια πέφτει σχεδόν στο μισό (35%).
Το YouTube μπορεί να μην αποτελεί προνομιακό κανάλι για τις εφημερίδες, οι οποίες στην παραδοσιακή τους δραστηριότητα δεν παρήγαγαν βίντεο, βρίσκεται ωστόσο πολύ ψηλά σε επισκεψιμότητα προσελκύοντας ένα κοινό από το οποίο έχουν απομακρυνθεί τα παραδοσιακά ΜΜΕ και στοχεύουν όλο και περισσότερο σήμερα: το νεανικό κοινό. Οι εφημερίδες πανελλαδικής κυκλοφορίας διαθέτουν κανάλι στο YouTube σε ποσοστό 36,4% ενώ οι περιφερειακές εφημερίδες σε 19%.

social media

Η παρουσία στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης αποτελεί απλά το πρώτο βήμα για την επίτευξη του στόχου της προσέλκυσης του κοινού. Η τάση σήμερα διεθνώς θέλει τα μέσα να αναπτύσσουν διάλογο με το κοινό τους στοχεύοντας σε μια αμφίδρομη επικοινωνία. Ωστόσο τα στοιχεία τα οποία αφορούν την ανάπτυξη διαλογικής σχέσης από τον ελληνικό Τύπο στα κοινωνικά δίκτυα αποτυπώνουν μια απογοητευτική κατάσταση.
Η πλήρης μετάβαση των εφημερίδων στην ψηφιακή εποχή αποτελεί μια δύσκολη διαδικασία που απαιτεί ριζικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας και στη φιλοσοφία που διέπει τον Τύπο και τους ανθρώπους του όλα αυτά τα χρόνια. Ωστόσο όπως αναγνωρίζουν πλέον όλοι αποτελεί μονόδρομο για την επιβίωσή του. Ίσως οι ελληνικές εφημερίδες δεν είναι ακόμη έτοιμες και η συγκυρία να μην ευνοεί τις εκ βάθρων αλλαγές που απαιτούνται. Μικρά και απλά βήματα όμως, που θα διορθώσουν αδυναμίες όπως αυτές που καταγράφει η έρευνα, είναι απολύτως εφικτά και οδηγούν στη σωστή κατεύθυνση.

*Οι διαπιστώσεις βασίζονται στην έρευνα την οποία πραγματοποίησαν ο δημοσιογράφος και ερευνητής ΜΜΕ Βασίλης Κατσάρας και ο δημοσιογράφος και υποψήφιος διδάκτορας του Τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ Γιάννης Αγγέλου και έγινε δεκτή στο συνέδριο με θέμα «Local journalism around the world: professional practices, economic foundations, and political implications» του The Reuters Institute for the Study of Journalism του Oxford University. Στην έρευνα μελετήθηκαν οι 141 καθημερινές περιφερειακές εφημερίδες μέλη του Σ.Η.Π.Ε. και της Ε.Ι.Η.Ε.Ε. καθώς επίσης οι 11 πρώτες καθημερινές εφημερίδες πανελλαδικής κυκλοφορίας. Την επιστημονική επιμέλεια της έρευνας είχε ο Αναπληρωτής Καθηγητής του Τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του Α.Π.Θ. Ανδρέας Βέγλης.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s