Αναζητωντας τη χαμενη αιγλη

journalismΛίγα γεγονότα πολλά σχόλια”! Αυτή η παλιά βρετανική φράση, που τη χρησιμοποιούσαν κάποτε ως κριτική στα “φλύαρα” όπως τα χαρακτήριζαν γαλλικά ΜΜΕ, βρίσκει μεγάλη εφαρμογή σήμερα τόσο στο διαδίκτυο όπου κυριαρχεί το copy paste και η μη διασταυρωμένη είδηση που σχολιάζεται όμως μέχρι τελικής πτώσης, όσο και στα υπόλοιπα μέσα, κυρίως στα τηλεοπτικά που ένα δελτίο ειδήσεων μιας ώρας μπορεί να σταθεί ακόμη και με τρεις ειδήσεις.

Είναι σαφές ότι η δημοσιογραφία βρίσκεται σε κρίση. Χαμένη αξιοπιστία, κουρελιασμένη δεοντολογία, συναλλαγή και όχι έλεγχος της εξουσίας. Η ερευνα μπαίνει στο αρχείο, το ρεπορτάζ αποτελεί είδος προς εξαφάνιση. Την ίδια στιγμή τα μέσα κοινωνικοποιούνται! Τα social media αποτελούν όχι μόνο πεδίο διαλόγου αλλά και πηγές ενημέρωσης ενώ η δημοσιογραφία των πολιτών κερδίζει συνεχώς έδαφος.
Ποιός είναι πλέον ο ρόλος των δημοσιογράφων?
Οι δημοσιογράφοι θα πρέπει να είναι οι πρωταγωνιστές στην εποχή της πληροφορίας. Να κατέχουν την πληροφορία, να την φιλτράρουν, να την ιεραρχούν. Το ρεπορτάζ ήταν και πρέπει να γίνει σύμβολο της ενημέρωσης. Όλοι έχουν άποψη και γνώμη. Όχι όμως έγκυρο ρεπορτάζ. Το πρωτογενές δημοσιογραφικό έργο θα συνεχίσει να έχει και μάλιστα όλο και μεγαλύτερη αξία, όσο οι πολίτες θα κατακλύζονται από τις ίδιες ειδήσεις (copy-paste), γιατί θα ξεχωρίζει. Αποτελεί στοίχημα λοιπόν η επανάκτηση της αξιοπιστίας, της εγκυρότητας, του σεβασμού, της χαμένης αίγλης του επαγγέλματος.
Την εποχή όμως που όλα αλλάζουν με καταιγιστικούς ρυθμούς ο δημοσιογράφος πρέπει να εξελιχθεί και αυτός. Οφείλει να είναι γνώστης της τεχνολογίας, να την αξιοποιεί προς όφελος δικό του αλλά και προς όφελος του κοινού. Οι νέες δεξιότητες που απαιτούνται προϋποθέτουν τη συνεχή εκπαίδευση. Οι ανάγκες που πρέπει να καλύπτουν τα μέσα σήμερα έχουν αλλάξει και όλοι όσοι απασχολούνται στο χώρο πρέπει να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Στα διεθνή πράγματα τα τελευταία χρόνια κυριαρχεί ο όρος “σφαιρικό ΜΜΕ”. Πρόκειται για το υπερ-μέσο που μπορεί να παράγει ενημέρωση στο χαρτί και στο διαδίκτυο, να διανέμει διαρκώς κείμενο, ήχο, εικόνα και βίντεο.
Ορισμένοι θεωρούν οτι η ενημέρωση δεν είναι πλέον ένα commitment, δηλαδή μια εκούσια πράξη, μια αναζήτηση του πολίτη. Σε ένα κόσμο κορεσμένο από μηνύματα η ενημέρωση γίνεται ένα commodity, ένα βασικό προϊόν που θα πρέπει να καθίσταται διαθέσιμο όπως το νερό, το ηλεκτρικό ή το τηλέφωνο, ώστε οποιοσδήποτε να μπορεί να το καταναλώσει όταν θέλει, όπου θέλει και με τη μορφή που τον βολεύει.
Ο καθένας πρέπει να σκεφτεί και να βρει τη θέση του στη νέα πραγματικότητα!

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s