Ο Περιφερειακός Τύπος στην ψηφιακή εποχή: Μεγάλη έρευνα του reforme.gr

περιφερειακός τύπος, εφημερίδες, facebook, twitter, youtube, google plus, διαδίκτυο, social media, metrics, reach, απήχησηΤα αποτελέσματα της μεγαλύτερης έρευνας για τον Περιφερειακό Τύπο στην ψηφιακή εποχή παρουσιάζει αποκλειστικά το reforme.gr. Πρόκειται για έρευνα η οποία πραγματοποιήθηκε τον Ιανουάριο του 2016, με συγκριτικά στοιχεία με τον αντίστοιχο μήνα του 2015. Στο πλαίσιο της έρευνας μελετήθηκαν οι δικτυακοί τόποι του συνόλου των ημερήσιων περιφερειακών και τοπικών εφημερίδων, με βάση τα μέλη της Ε.Ι.Η.Ε.Ε. και του Σ.Η.Π.Ε.

«Αν δεν είσαι στο Facebook δεν υπάρχεις στο διαδίκτυο» θα μπορούσε να πει κάποιος, χωρίς να κινδυνεύει να κατηγορηθεί για υπερβολή. Την τάση της εποχής δείχνουν να αντιλαμβάνονται όλο και περισσότερες επιχειρήσεις επενδύοντας σημαντικά ποσά σε καμπάνιες στοχεύοντας στο κοινό του δημοφιλούς δικτύου. Γιατί; Γιατί πολύ απλά σχεδόν το σύνολο των επισκέψεων ενός δικτυακού τόπου προέρχεται πια από το Facebook.

Την τάση αυτή ακολουθούν και τα μεγαλύτερα ΜΜΕ στην Ελλάδα και διεθνώς. Την ίδια ώρα o περιφερειακός τύπος δείχνει αδύναμος ή αδιάφορος για τις εξελίξεις στο χώρο του διαδικτύου. Από τις περιφερειακές και τοπικές καθημερινές εφημερίδες όλης της χώρας μόνο οι 49 διαθέτουν Σελίδα στο Facebook.

Παρ’ όλα αυτά μόνο 43 εφημερίδες διατηρούν Σελίδες με τουλάχιστον 1000 εγγεγραμμένους χρήστες, ενώ μόλις οι εννιά συγκεντρώνουν περισσότερα από 10000 Likes.

Σε διάστημα ενός χρόνου, από την μέτρηση Ιανουαρίου 2015 του reforme.gr, το κοινό στο σύνολο των ελληνικών περιφερειακών εφημερίδων αυξήθηκε σε ποσοστό 29,96%. Το 2015 λοιπόν, κάποιες εφημερίδες τριπλασίασαν το κοινό τους, ενώ άλλες όχι μόνο δεν κατάφεραν να αυξήσουν, αλλά είδαν και μείωση στο κοινό τους (δείτε αναλυτικά στοιχεία για το Facebook εδώ).

Αναντικατάστατη πηγή ειδήσεων είναι πλέον το Twitter, το οποίο, επιπρόσθετα, και λόγω της δημοφιλίας του, παίζει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της ενημέρωσης, από την οποία δεν λείπουν τα θέματα τα οποία οι χρήστες του κοινωνικού δικτύου αναδεικνύουν ως δημοφιλέστερα.

Σε αυτό το περιβάλλον και την ώρα που το περιεχόμενο του Twitter καταλαμβάνει όλο και περισσότερο χώρο στον Τύπο και χρόνο στα ραδιοτηλεοπτικά μέσα, ο Περιφερειακός Τύπος μοιάζει ακίνητος παρακολουθώντας τα… τρένα να περνούν.

Το κοινό των ημερήσιων περιφερειακών και τοπικών εφημερίδων στο δημοφιλές κοινωνικό δίκτυο είναι κατά βάση πολύ περιορισμένο, παρά το γεγονός ότι σε διάστημα ενός χρόνου, σε σύγκριση με την μέτρηση του Ιανουαρίου του 2015, ο κλάδος αύξησε συνολικά τους Followers του σε ποσοστό μεγαλύτερο του 50% (δείτε αναλυτικά στοιχεία για το Twitter εδώ).

Όλο και συχνότερη γίνεται η χρήση περιεχομένου σε μορφή video από τους ενημερωτικούς δικτυακούς τόπους που παράγουν μάλιστα υλικό και με δικά τους μέσα (επαγγελματικές και ερασιτεχνικές κάμερες, drones, smartphones κτλ). Αποτέλεσμα αυτής της στροφής, είναι η ενδυνάμωση των καναλιών που διατηρούν στο Youtube με συνεχή αύξηση των εγγεγραμμένων συνδρομητών. Από τον κανόνα δεν εξαιρούνται και τα περιφερειακά μέσα, που το τελευταίο διάστημα εκμεταλλεύονται περισσότερο τη δύναμη του video.

Στην μέτρηση του reforme.gr, οι δέκα πρώτες περιφερειακές εφημερίδες συγκεντρώνουν περισσότερους από 100 εγγεγραμμένους συνδρομητές, ενώ έξι από αυτές διατηρούν κανάλια με 400 και πλέον συνδρομητές (δείτε αναλυτικά στοιχεία για το YouTube εδώ).

Την στιγμή που η δύναμη των Social Media έχει αρχίσει να γίνεται αντιληπτή από το σύνολο των ενημερωτικών μέσων που προσπαθούν να εκμεταλλευτούν το πολύτιμο αυτό εργαλείο για προσελκύσουν κοινό στις ιστοσελίδες τους, οι περιφερειακές εφημερίδες εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν τα κοινωνικά δίκτυα ερασιτεχνικά, χωρίς σχέδιο και κατ΄επέκταση χωρίς αποτέλεσμα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το Google+, το “παρεξηγημένο” δίκτυο του γίγαντα του διαδικτύου! Η χρήση του στη χώρα μας απέχει πολύ από τα δημοφιλή κοινωνικά δίκτυα όπως το Facebook, το Twitter, το Instagram κ.α., ωστόσο η δύναμη του και τα κέρδη που μπορεί να αποκομίσει ένα ΜΜΕ μέσω της σωστής χρήσης του είναι σημαντικά.

Την εποχή που η direct επισκεψιμότητα μειώνεται συνεχώς, η δυναμική παρουσία στις μηχανές αναζήτησης και ειδικότερα στη Google αποτελεί βασική προϋπόθεση για να διαβάσει ο χρήστης την είδηση που τον ενδιαφέρει στο ένα και όχι στο άλλο site. Το Google+ ενισχύει σημαντικά τη δύναμη ενός μέσου προς αυτή την κατεύθυνση.

Ωστόσο όπως προκύπτει από την μέτρηση του reforme.gr, αναφορικά με τον περιφερειακό τύπο, μόλις 29 εφημερίδες διαθέτουν επίσημη σελίδα στο Google+ κι από αυτές μόνο οι οχτώ έχουν ένα κοινό που ξεπερνά τους 100 ακολούθους.

Παρά τους απογοητευτικούς αριθμούς θα πρέπει να σημειωθεί ότι κατά μέσο όρο, σε σύγκριση με την μέτρηση του Ιανουαρίου του 2015 τα περιφερειακά μέσα αύξησαν τις επιδόσεις του κατά 51,30% (δείτε αναλυτικά στοιχεία για το Google+ εδώ).

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s